Kogo dotyczy obowiązek powołania instytucji IOD/IOD – Inspektor Ochrony Danych

Wdrażanie RODO ma wiele niuansów i wyzwań, z którymi poradzić może sobie najlepiej specjalista. W niektórych firmach powołanie inspektora ochrony danych IOD/IOD jest obligatoryjne. Warto wiedzieć, kogo dotyczy obowiązek.

Pełnienie funkcji inspektora ochrony danych – podstawa prawna

Rolę IOD określa Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego I Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/we, powszechnie określanym jako „RODO”, które weszło w życie 25 maja 2018 r. Rozporządzenie określa pełnienie funkcji IOD, odpowiadając na pytania kto powinien powołać IOD i jakie ma on pełnić obowiązki.

Dla jakiego rodzaju działalności IOD/IOD – Inspektor Ochrony Danych jest obligatoryjny

RODO określa firmy i rodzaj działalności, w przypadku których na pewno musi pojawić się IOD. Są to firmy i instytucje, które:

  • dokonują przetwarzania danych osobowych, a są podmiotem publicznym;
  • dokonują operacji przetwarzania danych na dużą skalę i regularnie monitorują osoby, których dane dotyczą,
  • przetwarzają szczególne kategorie danych osobowych w myśl Art. 9 RODO. Chodzi tu o dane wrażliwe, to jest takie, które ujawniają: pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych genetycznych. Audyt RODO musi też obejmować dane biometryczne w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby fizycznej, a także dane dotyczące zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby.

Zadania w zakresie wdrożenia RODO

Audyt ochrony danych osobowych Warszawa warto zlecić doświadczonym praktykom RODO firmy „Bez Owijania” – https://bezowijania.com/audyt-rodo-ochrony-danych-osobowych. Inspektor ochrony danych zadba o poinformowanie administratora, a także pracowników o wszystkich obowiązkach, jakie nakłada na nich prawo ochrony danych osobowych. Na bieżąco monitorować będzie przestrzeganie RODO przez firmę i poszczególnych pracowników, współpracując w tym zakresie z zarządem i udzielając zaleceń.

Zagłosuj
[Wszystkie: 0 Ocena ogólna: 0]
This entry was posted in Prawo i Podatki and tagged . Bookmark the permalink.